donderdag 5 januari 2017

De Ster van Rucphen (2)

Omdat 25 december en 1 januari beide op zondag vielen had ik met Niek afgesproken om 8 januari weer naar De Hoop te gaan.

Kort na Nieuwjaar kreeg ik een mailtje of ik 5 januari tijd had om de ster weer uit het wiekenkruis te halen. Dat was een mooie gelegenheid om mijn kerstcadeau aan Toon te laten zien. Ik heb van Karin een overall gekregen omdat een molenaar die nou eenmaal hoort te hebben.
Als eerste het snoer naar boven gehaald en naar buiten gegooid. Pieter kon gelijk zien hoe moeilijk sommige dingen zijn. Hij klauterde langs de andere kant van het bovenwiel en moest daarna dus over de as klimmen. Omdat wij langs de andere kant gingen was het wat gemakkelijker.

Bij het naar boven gaan hebben we de stenen uitgelicht en uit zijn werk gezet. Nadat het snoer buiten lag hebben we het halslager en het penlager van een beetje vet voorzien en een paar druppels olie. Bij het naar beneden gaan heb ik de pal en de kneppel in de arbeidsstand gezet.

Buitengekomen hebben we de roedekettingen en de bliksemafleider losgemaakt, de kruiketting een kruipaal verder gelegd en de bezetketting losgemaakt. De molen moest een klein beetje gekruid worden. Toon zou bij de wieken blijven om te zorgen dat het snoer niet klem zou komen te zitten en ik mocht de vang lichten,


Het ging allemaal goed, er stond heel
weinig wind maar de molen wilde met een klein duwtje net draaien. Het wiekenkruis moest 'over de kop' en dan gestopt worden. Ik dacht dat er iets verkeerd ging omdat Toon na een eind al riep dat ik moest stoppen. Maar het ging goed. "Nu nog zo'n eindje", zei Toon. Dus nog maar een stukje gedraaid.



Nadat het juiste eind beneden was gekomen hebben we de ty-raps doorgeknipt, de ster losgemaakt en het snoer uit de heklatten gehaald.
De lampjes zijn weer uit de ster gedraaid en alles weer opgeborgen.
Daarna hebben we de molen nog een tijdje laten draaien en nog wat rondgekeken op de diverse zolders.
Er was nog steeds weinig wind, maar hij bleek mooi draaien. Op enig moment hoorde we gestommel onderin de molen. Het bleek dat Harry Tak de molen had zien draaien en was eens komen kijken en ons een goed nieuwjaar komen wensen. Dus met Harry een babbeltje gemaakt en daarna was het tijd om weer op te ruimen.
De molen vangen, naar boven, de pal en kneppel weer vastgezet, de vlag binnengehaald en het raam gesloten, de molen weer in zijn werk gezet en de stenen bijgehouden.
Na een rondje buiten, de roekettingen vastgelegd en op slot gedaan, de blksembeveiliging vastgemaakt. de bezetketting vastgelegd, de kruiketting goed gelegd en op slot gedaan.

Bij het naar huis gaan had Toon het er over dat hij vrijdags naar 's-Gravenpolder zou gaan. Daar staat 'de Korenhalm', een stellingmolen, zijn bedoeling was om daar het steenkoppel open te leggen en schoon te maken/te smeren.
Dat leek me wel iets en omdat ik die dag ook nog vrij was hebben we afgesproken dat ik er ook mee zou helpen. (daarover meer in het volgende bericht)

De temperatuur was 2 graden, de wind was met 3 Bft uit oostelijke richting zwak. Totaal 2 praktijkuren.

Nu nog een filmpje, de foto's en het filmpje zijn gemaakt door Pieter Zuijkerbuijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten