donderdag 29 maart 2018

De zakkenlift

Vandaag op tijd wakker en dus ook bijtijds naar de molen. Ik was er als eerste en nadat ik de deur geopend had, het licht aangedaan en mezelf verkleed (van motorrijder naar molenaar) kwam Joep aangefietst.
De wind was ook vandaag niet echt aanwezig. Een beetje uit het ZW en een beetje uit het NW. Ook de windsnelheid varieerde....
Nadat we opgezeild waren draaide hij toch zo'n 30 enden. Later stond hij stil en draaide ineens weer.
We zijn koffie gaan drinken. Tijdens de koffie hadden we over de molen zijn toekomst (voor ons nog een beetje ongewis) en over werkzaamheden die gedaan moesten worden. Een van de karweien was het maaien van het gras. Onze grasmaaimachine was weer terug na een reparatiebeurt. Een ander dingetje was de zakkenlift.
Dat ding staat beneden, vorige week hebben we de wieltjes los gekregen. Maar het zou leuk zijn als hij het weer ging doen. Nu is dat geen rocket-science dus ik denk dat het wel te doen is.


Dus wij naar beneden en het ding naar het midden van de achtkant gezeuld en eens goed bekeken. Eigenlijk een simpel ding, een elektromotor met vertragingskastje. Een ketting die rondloopt waar het plateau mee omhoog gehaald wordt. Een stang met een soort eindcontacten zodat het niet kapot draait.
Die stang zit aan een soort schakelaar aan die met een heel eind tape op zijn plek wordt gehouden. De kabel eerst afgerold en het stuk tape losgemaakt. Gelijk werd duidelijk waarom dat er om zat. De schakelaar was bevestigd met twee schroeven die nergens vast zaten.
Daarna ben ik de bedieningsstang / eindschakelaars gaan demonteren. Nou ja... losbikken. Alles zat behoorlijk vastgeroest. Maar na enig spuiten met WD40 gingen er allerlei moeren en boutjes los en kon de stang van zijn plek. Ook de ketting konden we loskrijgen nadat we een sluitschakel met splitpennetjes hadden gevonden.
De bedieningsstang heb ik met behulp van een schuurpapiertje en wat geduld zo schoon gekregen dat een en ander weer kon bewegen. Ook een verend element met een rolletje kregen we weer los en in beweging. Daarmee kan de stang in drie standen staan. Omhoog - stil - omlaag.
Sommige dingen weer gemonteerd, andere dingen hangen nog wel los en de ketting gaat mee naar huis. Ook het geleide wiel, bovenaan, is gedemonteerd. Ik ze dat er een lagertje in zit wat door een paar seegerringen op zijn plek wordt gehouden. Dus ook mee naar huis, daar heb ik tangetjes om die seegerringen te demonteren. Daarna kan ik ze schoonmaken en weer van nieuw vet voorzien.

Na nog een bekertje koffie zijn we af gaan zeilen en alles weer in zo'n staat te brengen dat we de molen veilig een week alleen kunnen laten.

Dan nog even een reclame blokjes....


In 1962 gebouwd in Driebergen door de firma Aben en door N.V. Nederlandse Spoorwegen naar Bergen op Zoom gebracht.


Volgende week gaan we verder....




Het weer: < 2 Bft, westelijke richting, 12 graden en wisselend bewolkt
Aantal opleidingsuren: 6

Geen opmerkingen:

Een reactie posten