zondag 25 maart 2018

West Brabantse Molendag 2018

Zondag 25 maart was het de WestBrabantse Molendag voor 2018. De regionale molendagen zijn voor molenaars bijzondere dagen omdat dan de collega's uit andere delen van het land op bezoek komen.  

Joep en  Pieter waren er lekker op tijd, ik was ietsjes later. Ze hadden de molen al mooi in de juiste richting gekruid, dachten we. De wind liet het overigens behoorlijk af weten, met minder dan 2 Bft was het niet zo heel veel. Nu loopt de Heimolen gemakkelijk aan door zijn fokken, maar vandaag stond hij af en toe ook stil.

Om 11 uur waren de eerste gasten al aanwezig en gedurende de gehele dag hebben we aardig aanloop gehad. Een groot ken ik niet van naam, sommige wel. Ook heb ik nieuwe namen gehoord of gezichten bij namen die ik al langer kende. Ik heb Herman, Ruud Bax, Sjaak Brasser, Kees de Haas, Jelle van Daalen, Jesse en zijn moeder Monique gezien. Verder inwoners uit Rucphen en Roosendaal en molenaars uit Friesland, van de Veluwe, uit de Achterhoek en uit de omgeving van Leiden en Eindhoven.
We hebben circa 50 bezoekers kunnen verwelkomen die door Pieter van koffie werden voorzien. Joep en ik verzorgden de ontvangsten en deskundige uitleg over hoe een en ander werkt.

Bij de collega molenaars is dat niet nodig, die zijn geïnteresseerd in de molen en zijn onderdelen. Sommige willen de roede met de fokken eens goed bekijken, andere zitten een half uur in de kap om alles eens goed te bekijken en foto's te maken. En waar ze zich vooral mee bezig houden is het vertellen van sterke verhalen.
De gewone bezoeker kijkt wat rond en wil weten of we nog wel eens malen of wanneer we hier zijn.

Tegen 5 uur zijn we gaan opruimen en afzeilen. Na alles gecontroleerd te hebben konden we naar huis.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten