zondag 23 april 2017

We smeren 'm

Vandaag naar Roosendaal, naar de Hoop.
Dus de motor gepakt en op weg. Ik was mooi op tijd, maar Niek en Joep waren er ook net. Vandaag zou Jesse niet komen omdat zijn vader over was gekomen uit Canada.

Er was vorige week al afgesproken dat we vandaag de diverse belangrijke punten zouden smeren. Dus Niek had een 10 kg blik grafietvet meegebracht en begon uit te leggen wat er moest gebeuren. Hij zou beginnen en wij konden de 'kunst' dan afkijken. Al snel na Joep het over en ik zou de molen kruien. Op deze manier merkte ik al na een kwart omwenteling dat het kruien lichter ging.
Er kwam een man aangelopen die ik niet kende maar hij werd door Niek als een bekende begroet. Het was Jan van der Reijt van 'de Lelie' uit Etten-Leur. Dus we hadden ineens de twee instructeurs van West-Brabant op een molen. En alweer bezoekers, maar deze keer kende ik de ene. Dat was Jesse en de andere was dus zijn vader. Af en toe wat uitleg in het Engels. Nadat de zetel geheel gesmeerd was moest de molen nog een ronde gekruid worden. Een beetje baldadig zei ik tegen Jesse en zijn vader, "We will try to turn the mill go by hand" and so we did.
Nou en dat ging gesmeerd. Op gang komen was wat moeizaam, maar toen de gang er in kwam.....

Daarna hebben we de molen opgezeild en nog een tijd laten draaien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten