zondag 26 maart 2017

West Brabantse molendag

26 maart 2017 was uitgeroepen tot West Brabantse molendag. Vereniging De Westbrabantse Molens zorgt voor bekendheid en de molenaars in West Brabant stellen hun molens open voor het publiek. Soms maakt men er een extra leuke dag van door festiviteiten rond de molen te organiseren.

Ik zou Niek helpen op de Hoop en vorige week hadden Niek en Marc Polderman afgesproken dat Marc op de stellingmolen 'Twee Gebroeders' zou draaien. Dus om 10 uur naar de Twee Gebroeders waar de heren al in druk gesprek waren. Hierna nam Niek afscheid en sprak ik af dat ik Marc zou helpen met kruien en opzeilen.
Eerst naar boven om de molen te inspecteren. Voor ons beide een 'onbekende' molen en dan moet je kijken of alles in de juiste conditie is. Nou dat zat wel goed. De pal en keppel zijn van de stelling af te bedienen, maar uitlichten en vrijzetten van de stenen moet je wel binnen doen.

Het kruien kwam natuurlijk om mijn schouders te rusten, want "jij wil toch molenaar worden".  😅
Dus de molen een eindje ruimend gekruid en daarna zijn we gaan opzeilen. Marc besloot om met vier halve te beginnen en eventueel later naar vier volle zeilen te gaan. Hij nam het eerste eind voor zijn rekening en liet mij het tweede eind doen. Blijkbaar ging het goed want er kwam een bezoeker naar boven en ik mocht ook de ander twee einden doen. Wel hier en daar een aanwijzing hoe ik een en ander gemakkelijker kon doen of met behulp van een andere knoop iets kon vastzetten. Na korte tijd draaide de molen lekker. Helaas kromp de wind ineens een beetje en moesten we een stukje terug kruien.

Marc is toen voor koffie gaan zorgen en na een beker koffie ben ik naar de Hoop gereden.
foto gemaakt door Wesley de Best

Niek en Jesse hadden de molen al aan het draaien en ik heb me snel verkleed. De eerste bezoekers waren er al. Gedurende de hele dag hadden we lekkere aanloop. Ook zag Niek bekenden, molenaars uit België, Drenthe en allerlei plaatsen er tussen in. Maar ook een gezin met vader, moeder en twee kinderen. Of een meneer die best geïnteresseerd was en mij wilde filmen terwijl ik uitleg over het proces in de molen gaf. Tussendoor vertaalde hij naar zijn eigen taal wat ik zei en waarschijnlijk laat hij die later aan zijn familie in Kroatië, of een dergelijk land, zien.
Maar ook een meneertje kwam langs, later hoorde ik dat het de Heer Sep van de feestartikelen winkel met dezelfde naam was. Ook motormaatje Pieter wist de weg te vinden en die kwam weer een bekende tegen, deze twee heren waren 50 jaar geleden buurjongens en hebben toen vast kattenkwaad uitgehaald.

Doordat de bezoekers behoorlijk wat vragen hadden vloog de tijd om en het was ongeveer 3 uur voordat ik een boterham ging eten. De dag was dus ook snel voorbij.

Ik schat dat we een 50-tal bezoekers hebben gehad, het was mooi weer en gezellig. En wat me ook opviel was dat er veel mensen geïnteresseerd waren in de techniek en wat wij uitvoeren in een molen.


Het weer: oosten wind, kracht 4 Bft en het was zonnig en 14 graden. 6 praktijkuren


EDIT:

Enkele dagen later kreeg ik een filmpje toegestuurd wat Ruud De Keukelaere, een molenaar uit het Belgische, gemaakt heeft. Waarvoor dank.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten