zondag 30 september 2018

September

In de maand september ben ik door allerlei andere bezigheden (vooral mijn werk) weinig aan molens toegekomen.
6 September was ik wel op de Heimolen en gelukkig was het lekker weer ondanks de voorspellingen dat het zou kunnen regenen of onweren.
Ton Jaspers was er ook nog even.
En nadat de molen opgezeild was en draaide ontstond er ineens een file in De Brand.


De reden daarvan was een vrachtwagen van Geosonda. Een bedrijf wat zogenaamde sonderingen uitvoert. Door die sonderingen weet men of er heipalen de grond in moeten en hoe diep deze moeten staan. Daarvoor hebben ze een vrachtwagen waarmee een pen de grond in wordt gestoken en dan worden er metingen verricht. Er wordt gekeken hoeveel druk de punt ondervind en hoe de kleefkracht van de grond is. Deze beide bepalen hoe de heipalen zich gedragen.



Verder was het een rustige dag.

Zaterdag 8/9 is Joep eerst naar de molen in Zundert gegaan om deze op te zeilen, daarna is hij naar de Heimolen gefietst.
Ik had de molen ondertussen losgemaakt, in de goede richting gekruid en wat vlaggetjes opgehangen. In de tijd die over was heb ik de achtkant (beneden) gestofzuigd.
Nadat Joep er was hebben we de molen opgezeild en de vang gelicht. De molen draaide mooi, soms wat sneller en soms wat rustiger. De wind was nogal vlagerig.
Er zijn tijdens de monumenten dag aardig wat bezoekers langs geweest. Het begon met een echtpaar, daarna een viertal fietsers en na de middag nog een vader met zijn zoontje en een paar zussen. Totaal 12 bezoekers wisten de weg naar de Heimolen te vinden. Joep heeft in de loop van de middag de zeilen wat gezwicht, zeil verminderd, tot duikertjes.

Molen open van 10 tot 16:30 uur
Weer: bewolkt, af en toe een beetje zon, 17 graden


Verder heb ik op 22 september een cursus valbeveiliging gevolgd in Liessel. Samen met Lucien van Loon (Assumburg molen) naar Liessel gereden en daar waren al wat mensen aanwezig. Totaal waren we met een man of 8... Peter, de instructeur, had een presentatie waarbij hij alles duidelijk uitlegde. De verschillen in harnassen, touwen en de valbeveiligings-dingen werden getoond en uitgelegd. Als afsluiter het valharnas aan en in de roede klimmen.
Na de lunch, voor de geïnteresseerden, nog iets over het hangtrauma... en een aantekening op het gele formulier.
Daarna nog even langs de Twee Gebroeders in Roosendaal om bij Niek van Eekelen een handtekening en motivatie te halen. Met deze twee aantekeningen kan ik mijn toelatingexamen aanvragen.


Dus maandag 25/9 ben ik mijn maalboekje inclusief het gele papiertje naar Jan van Elteren gaan brengen. En nu even afwachten....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten