donderdag 23 februari 2017

Over buik- en schouderstukken

Donderdag 23 februari

Vandaag werd er storm voorspeld. In de ochtend gewoon harde ZW wind (5 Bft) en in de loop van de middag zou de wind aantrekken en vroeg in de avond toenemen tot een heuse storm.
De dag begon met een bezoekje van motormaat Pieter die 'een kado' bij zich had. Een stootcap zodat ik mijn kostbare hersenpan niet meer zou beschadigen. Met zijn drieën koffie gedronken.
Daarna met Toon overlegd en ik gaf aan dat we best nog wat konden draaien met de molen. Toon was het ermee eens. Nu stond de molen nog op het oosten, dus er moest eerst gekruid worden. Dat is elke keer weer een zware klus. Zeilen er op leggen was niet nodig, dus naar boven. De stenen uitlichten en uit zijn werk zetten. In de kap heb ik de kneppel en de pal vrijgezet en de as gesmeerd.  Daarna de afzetting op zijn plaats aangebracht. Deze afzetting is nodig om te voorkomen dat eventuele bezoekers een klap van de molen krijgen. Na het lichten van de vang draaide de molen lekker, af en toe redelijk hard. Met de remkleppen kon hij goed in toom gehouden worden. Na een paar uurtjes begon het te hard te waaien en hebben we de molen stilgezet.
Dat gaf ons wel de gelegenheid om de remkleppen eens af te stellen. De remkleppen bedienen we met een ketting aan de achterkant van de molen. Met die ketting kan je ze alle vier tegelijk open of dicht laten gaan. Maar de kleppen gingen niet alle vier gelijk open of dicht. Met een inbussleutel was dit af te stellen. Kleppen dicht gezet. Een klep was nu dicht. De andere drie staan een beetje of meer open. Met het sleuteltje de drie boutjes van een klep los draaien, de klep dichtdrukken en de boutjes weer vast. Volgende twee kleppen op dezelfde wijze. Nu sluiten ze allemaal tegelijk.

De molen aan de ketting gelegd en naar boven gegaan. Want ik had aangegeven dat ik nog wat vragen over had. Dus de vang bekeken, Deze bestaat uit 5 houten blokken die rond het bovenwiel liggen. Als we de blokken van rechts via boven naar links en naar onder bekijken zijn het achtereenvolgens het sabelstuk, kopstuk, schouderstuk, teenstuk en buikstuk. Na het bekijken van de kammen en het benoemen van de houtsoorten zijn we naar het halslager en penlager gaan kijken. Het halslager zit vlak achter het gevlucht en bestaat uit een houten blok met een holte waarin de as ligt, in deze holte ligt een metalen plaat als lager. Op dit lager steunt bijna het gehele gewicht van as en wiekengestel. Totaal om en nabij de 8 ton.
Het penlager zit aan het andere eind van de as en dat bestaat uit een broeksteen en daarachter houten blok en metalen plaat. Omdat de molenas eigenlijk een centimeter naar voren geschoven moet worden hebben we dit lager eens goed bekeken. Na veel oud vet weg geschraapt te hebben kregen we steeds meer zicht op dit geheel. Het blijkt dat een aantal houten plankjes zijn ingedrukt waardoor de as waarschijnlijk naar achteren is geschoven.
Waar we ook zich op kregen was een opening tussen het einde van de as en de tegel die er achter ligt. Hierin lijkt een opening te zitten waar we olie in kunnen gieten zodat het einde van de as beter gesmeerd wordt. Na veel gepulk met een schroevendraaier heb ik een heleboel oud vet verwijderd en hebben we de opening open. Nu hebben we er wat olie in laten lopen. Kijken wat er volgende keer gebeurt.

Het weer: circa 10 graden, af en toe een buitje en zeer winderig. 5-6 Bft
De barometer zakte van 1000 naar 990 hPa.
Aantal praktijkuren: 4,5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten