zondag 17 maart 2019

Nieuws of geen nieuws

Tja, is er wat nieuws? Soms niet en soms wel. Vandaar dat het aantal posts gedaald is. Ik merkte dat ik regelmatig het zelfde schreef omdat er nou eenmaal niet elke keer van alles gebeurt op een molen.

We gaan er naar toe, zeilen hem op, gooien de vang los en laten hem draaien. Aan het einde van de dag worden de zeilen geklampt en alles weer zo weggezet dat we de molen met een gerust hart een week alleen kunnen laten. Elke week weer. Soms gebeurt er iets interessants of doe je iets waarover te schrijven is. En ik vind het gewoon lastig om over 'niets' te schrijven.

Januari geen bijzonderheden, februari idem en nu is maart ook al voor de helft voorbij.

De vorige week stormde het dat het een lieve lust was, tot windkracht 8 in onze omgeving. Aan het einde van het weekend (9-10 maart) toch even naar de molen gaan kijken of alles er nog goed bij stond. En gelukkig wel. Het kraakte in de kap geweldig, maar alles zag er goed uit.
Buiten op de belt was ook alles oké.
Alleen de toiletunit was een beetje van zijn plaats gewaaid en de deur was een beetje ontzet. Ik heb er een paar stenen voorgelegd.
Helaas had buurman Theo wat meer schade. Er was een windveer van zijn dak los gewaaid. Hij was er wat schroeven uit aan het draaien en we hebben samen wat pogingen gedaan om de 4 meter lange windveer weer op zijn plek te krijgen. Het waaide nog steeds hard, dus dat viel niet mee.

Afgelopen donderdag hebben we de gatensteen open gebroken omdat dat al heel lang geleden is en omdat het nog zo hard waaide dat draaien toch niet verantwoord zou zijn. Ik vond foto's en het blijkt in febr 2017 voor het laatst geweest te zijn.
De kaar en kaarbomen weggehaald, de kuipdelen verwijderd en daarna eens goed gaan kijken hoe we de steen en staakijzer weg kunnen halen. Helaas hebben we dat niet goed gedaan en zodoende hangt het staakijzer in de weg bij het ophijsen van de steen. Maar met wat gepuzzel is het gelukt.
En nodig was het wel. De gaten zaten vol met rommel, de stofzuiger heeft goed dienst gedaan.
Volgende week leggen we de steen weer dicht.

Gisteren ben ik naar een weercursus geweest die door het Gilde georganiseerd werd. De les werd gegeven door David Henneveld en hij heeft enthousiast zijn verhaal verteld. Het werd een verhaal over wolken, lagedruk gebieden, straalstroom, temepratuurverschillen door opwarming en nog heel wat meer. Een interessant uitleg over een best lastig onderwerp. Eind deze maand nog een deel...
Tijdens deze dag werd ik ook nog door een van de molenaars aangesproken of ik deze blog bijhield. En waarom ik niet meer postte... Tja, hierboven het antwoord.

donderdag 22 november 2018

November

Op 8 november waren we met drie man (Joep, Jan en ik) op de molen. Snel op gezeild en laten draaien. Jan, die voor de tweede keer aanwezig was, kreeg links en rechts uitleg over allerlei zaken tot in de kap aan toe. Hoe dingen heten, waar ze voor dienen, waarom het op een bepaalde manier vast geknoopt zit enz.
In de middag nog wat schoongemaakt en opgeruimd.

15 november was ik niet aanwezig, Joep wel.

Maar de 22-ste waren Joep en ik weer aanwezig. Joep had was naar boven toen ik kwam en had alles al klaar. Omdat het vandaag koud was zijn we eerst koffie gaan drinken en op dat moment meldde onze eerste bezoeker zich: Pieter. Na een beker koffie aan het werk, de molen opzeilen. Kruien was niet nodig, de wind waaide uit de juiste richting. Na even draaide hij dat het een lieve lust was. Nog wat gekletst over vakbonden, de regering en Sinterklaas.
Na het eten stond de molen stil. De wind was weggevallen. Dus de vang er op en ik ben de kap en kapzolder gaan stofzuigen. Joep is een en ander gaan smeren. Vooral wat draaipunten van de koningsspil, luias en dergelijke. Daarna nog koffie en kwam de tweede bezoeker van deze dag. Een mevrouw die ik al eens eerder gezien heb. Ze vertelde geïnteresseerd te zijn in molens en is samen met Joep rond gaan kijken. Het gevlucht was alweer gestopt en ik ben gaan afzeilen.

Om half vier terug naar huis gefietst.

woensdag 24 oktober 2018

Oktober

Op 4 oktober waren we weer op de Heimolen.
Deze keer werden we verrast met nieuwe verlichting in de achtkant. In verband met de tentoonstelling "Heimolen in Beeld" hebben ze deze verlichting laten installeren. TL-verlichting is tenslotte niet zo geweldig.

Ik kan alleen maar zeggen dat het mooi is geworden, de wanden zijn nu mooi uit te lichten.
De molen heeft van 10 tot half vier met vier volle gedraaid. Nog wat bezoekers, vooral mensen die zo maar langs gefietst komen, ontvangen en wat uitleg gegeven over de molen en de toekomstplannen.

Het weer: ZW wind 3 Bft, het was zonnig en 19 graden.
Opleidingsuren: 6
Gemalen met: 4 volle

12 oktober
was er een bijeenkomst "Glasvezel in het buitengebied van Rucphen" in de Heimolen. Ton had alles uit de kast getrokken om er wat van te maken. Drankjes, hapjes en muziek.
Er waren mensen uit het bedrijfsleven, ook de bedrijven die deze glasvezel gaan aanleggen, maar ook mensen uit de omgeving en een tweetal wethouders, Martien de Bruijn en René Lazeroms, uit Rucphen. Na wat toespraakjes werd er door de twee wethouders een stukje sleuf gegraven, de ene met een "gouden schop" en de ander in een graafmachine.  Het was een leuke bijeenkomst ... en het was nog lang gezellig.

Het weer: Zuiden-wind 3 Bft, het was zonnig met af en toe een wolkje, 20 graden.
Opleidingsuren: 4
Gemalen met: 4 volle
Bezoekers: circa 30 tijdens het evenement

14 oktober, hier hebben een hoop mensen lang naar uitgekeken. Heimolen in Beeld.
Een tiental deelnemers hadden elk op hun eigen wijze de Heimolen geschilderd, getekend of gefotografeerd. (ik zal onderaan de foto's plaatsen).

Ton heeft gisteren de kunstwerken opgehangen in de achtkant en invaart van de molen. Ziet er prima uit. Om twee uur was er al een leuke toeloop en om drie uur was het druk in en rond de molen.
Zowel diegenen die de werken hadden gemaakt als hun vrienden en kennissen waren er. Maar ook mensen die via Facebook hadden gezien dat de wedstrijd georganiseerd was waren komen kijken. Iedereen heeft zijn/haar tijd kunnen nemen om de werken te bekijken.

Om een uur of vijf zijn Joep en ik op gaan ruimen en hebben de molen veilig gesteld.
Ik denk dat zowel Joep als ik, maar ook zeker Ton tevreden kon terugkijken op dit evenement.

Het weer: Zuiden-wind 4 Bft, het was licht bewolkt en 20 graden.
Opleidingsuren: 4
Gemalen met: 4 lege
Bezoekers: circa 35 - 40

De foto's zijn gemaakt door Pieter, Ton en pix4profs/petervantrijen

Op 23 oktober ben ik naar Sprundel gereden. Molen de Hoop draait op dinsdag en ik hoop er nog wat bij te leren van Toon. Ook Wim en Wim waren er.
Ik was mooi op tijd om me te verkleden en mee te helpen opzeilen. Nadat de zeiler er voor lagen en de netten waren weggezet was het tijd voor koffie.
Na de koffie was het tijd om aan het werk te gaan. Er moest gemalen worden. Dus de molen stilgezet, in zijn werk gezet, twee flinke scheppen griesmeel in de schuddebak om alles even schoon te malen. En hij kon los. De molen draaide dat het een lieve lust was. Al gauw was het griesmeel er door en begon hij de tarwekorrels te malen. Wim Aarts hielp op de maalzolder met verwerken van wat bestellingen. Meel afwegen en mengen,in zakjes doen en daarna klaarzetten voor de klanten. Wim Heeren zou de invaartdeuren gaan schilderen. Gestoken in te grote, rode overal met een pot groene grondverf kon hij zijn gang gaan.
Wim A en ik hebben eerst even bij de kaar en schuddebak gekeken. Alles liep daar goed, dachten we (later bleek van niet).
Daarna naar de maalzolder en Toon helpen en vooral luisteren wat hij vertelde over het malen. Wim vroeg even zijn aandacht dus ik moest aan de licht (regelmechanisme van de stenen) om te zorgen dat het malen gewoon door zou gaan. Malen is vooral luisteren naar de molen en stenen en voelen aan het meel wat uit de maalbak komt. En dat valt niet mee, dacht ik. Toon dacht er anders over en gaf af en toe aanwijzingen wat er moest gebeuren. Als de molen sneller gaat draaien moeten de stenen wat bijgehouden worden (dichter bij elkaar) of er moeten meer korrels tussen. Het een en het ander is allemaal te regelen. Al doende leert men. Soms liep er mooi meel de zak in, een andere keer was het wat te grof. Gemiddeld zat het wel redelijk, denk ik (door goede aanwijzingen van Toon).
Op een moment vestigde Toon mijn aandacht op een vreemd geluid, ik ben op de steenzolder gaan kijken en daar hoorde ik het geluid duidelijk van achter de schuddebak vandaan komen. En ja, een hoek van de schuddebak kwam tegen de kuiprand aan doordat er een ophangkettinkje los was. Na vastzetten liep alles weer goed.
We hebben tussen de middag op de maalzolder gegeten, zo kon er door gemalen worden. Nu stond er lekker wind.
Maar ook in de middag hoorde we een bonkend, regelmatig geluid. Weer naar de steenzolder en na enige tijd luisteren vermoedde ik dat het uit de buurt van het spoorwiel en steenrondsel vandaan kwam. Toon vermoedde dat het een loszittende kam zou zijn, maar kijkende naar de omwentelingen vermoedde ik dat het uit het rondsel kwam en dus een loszittende staaf zou zijn. Als het niet erger zou worden was er nog wel mee te malen, volgens Toon. Maar even later meldde zich met een luid gekrijs een drooglopende taats. Taatsen zijn geharde punten/pennen die als lagering gebruikt wordt. Deze staan in een bakje met daarin olie. Langzaam aan verminderd die olie en nu was het blijkbaar op. Het ging om de taats van het pennetjeswerk en dat is de lagering van de loper, de steen die ronddraait. Dit betekende stoppen met malen.  Jammer wat er zat nog een kilo of 5 - 10 in de kaar.
Volgende keer kunnen ze de steen openleggen, schoonmaken en smeren.

We hebben de molen nog een tijdje laten draaien en wat geoefend in het vangen.

Het weer: W wind 4-5 Bft, het was bewolkt en 15 graden.
Opleidingsuren: 5
Gemalen met: 4 volle tijdens het malen, daarna 4 halve

Druk, druk van de week! Op 24 oktober ben ik in Goirle bij Molen de Wilde gaan kijken.
Kennis gemaakt met de molen en molenaar Carel van Herpt.
De molen is een bergmolen met twee koppels stenen en een elektrisch aangedreven koppel. De roeden zijn 25,80 meter en allen voorzien van Van Busselneuzen.
We zijn begonnen met een vlot rondje door de molen en n de kap zijn de lagers gesmeerd, stenen uit hun werk gezet en uitgelicht. Daarna zijn we naar buiten gegaan om daar eens te kijken. De molen is uitgerust met een kruilier en een vangtrommel (daar kom ik nog op terug).
De molen moest bijna 180 graden gekruid worden en daarna kon de vang los. Eerst maar wat rondje laten draaien en even koffie gaan drinken beneden.
Daar wordt een winkeltje gedreven door mensen met een beperking, maar dat is aan de koffie en bediening niet te merken. Gaat keurig....
Na de koffie terug naar boven en een aantal keren gevangen. Na 2 uur nam de wind wat af en heb ik nog wat zeilen voorgelegd. Toen draaide hij lekker door. Nu hebben de roede remkleppen in de Van Busselneuzen zitten en die gaan automatisch open bij circa 65 enden. Nadeel daarvan is dat de stroomlijn dan zo verstoord wordt dat de zeilen aan de einden gaan klapperen. Dus hebben we ietsjes gezwicht tot duikertjes. Helaas was de wind toen zo afgenomen dat ik niet kon waarnemen of het had geholpen.
Het vangen van deze molen gaat heel anders dan de andere molens die ik wel eens gevangen heb. Hier moet je meters touw omlaag trekken of laten vieren. Bij andere molens is dat maar een halve tot een hele meter. Een beetje vreemd om aan te voelen.

Maar goed, ik ga er nog een paar keer kijken en oefenen, dat komt wel goed. Carel had er ook vertrouwen in bleek uit de uitspraak: "als je theoretische kennis net zo goed is als je praktische vaardigheden zit het wel goed" of "niet slecht voor de eerste keer, hier".

Het weer: NW wind 4-5 Bft, het was bewolkt en 15 graden.
Opleidingsuren: 3
Gemalen met: zonder zeilen, de Van Busselneuzen rekken toch wel, later 4 volle en nog later 4 duikertjes

zondag 30 september 2018

September

In de maand september ben ik door allerlei andere bezigheden (vooral mijn werk) weinig aan molens toegekomen.
6 September was ik wel op de Heimolen en gelukkig was het lekker weer ondanks de voorspellingen dat het zou kunnen regenen of onweren.
Ton Jaspers was er ook nog even.
En nadat de molen opgezeild was en draaide ontstond er ineens een file in De Brand.

De reden daarvan was een vrachtwagen van Geosonda. Een bedrijf wat zogenaamde sonderingen uitvoert. Door die sonderingen weet men of er heipalen de grond in moeten en hoe diep deze moeten staan. Daarvoor hebben ze een vrachtwagen waarmee een pen de grond in wordt gestoken en dan worden er metingen verricht. Er wordt gekeken hoeveel druk de punt ondervind en hoe de kleefkracht van de grond is. Deze beide bepalen hoe de heipalen zich gedragen.

Verder was het een rustige dag.

Zaterdag 8/9 is Joep eerst naar de molen in Zundert gegaan om deze op te zeilen, daarna is hij naar de Heimolen gefietst.
Ik had de molen ondertussen losgemaakt, in de goede richting gekruid en wat vlaggetjes opgehangen. In de tijd die over was heb ik de achtkant (beneden) gestofzuigd.
Nadat Joep er was hebben we de molen opgezeild en de vang gelicht. De molen draaide mooi, soms wat sneller en soms wat rustiger. De wind was nogal vlagerig.
Er zijn tijdens de monumenten dag aardig wat bezoekers langs geweest. Het begon met een echtpaar, daarna een viertal fietsers en na de middag nog een vader met zijn zoontje en een paar zussen. Totaal 12 bezoekers wisten de weg naar de Heimolen te vinden. Joep heeft in de loop van de middag de zeilen wat gezwicht, zeil verminderd, tot duikertjes.

Molen open van 10 tot 16:30 uur
Weer: bewolkt, af en toe een beetje zon, 17 graden

Verder heb ik op 22 september een cursus valbeveiliging gevolgd in Liessel. Samen met Lucien van Loon (Assumburg molen) naar Liessel gereden en daar waren al wat mensen aanwezig. Totaal waren we met een man of 8... Peter, de instructeur, had een presentatie waarbij hij alles duidelijk uitlegde. De verschillen in harnassen, touwen en de valbeveiligings-dingen werden getoond en uitgelegd. Als afsluiter het valharnas aan en in de roede klimmen.
Na de lunch, voor de geïnteresseerden, nog iets over het hangtrauma... en een aantekening op het gele formulier.
Daarna nog even langs de Twee Gebroeders in Roosendaal om bij Niek van Eekelen een handtekening en motivatie te halen. Met deze twee aantekeningen kan ik mijn toelatingexamen aanvragen.

Dus maandag 25/9 ben ik mijn maalboekje inclusief het gele papiertje naar Jan van Elteren gaan brengen. En nu even afwachten....

woensdag 22 augustus 2018

Stofzuigen en bezoekers

Normaal zijn de molenaars op donderdag aanwezig, maar omdat ik a.s. donderdag niet aanwezig kan zijn ben ik vandaag op de molen geweest.
Het was vandaag een drukke, succesvolle dag. Het begon met het zoeken naar de nieuwe stofzuiger. Ton had hem besteld en verwachtte hem zo spoedig mogelijk te hebben. Het liep blijkbaar niet zo vlot als hij verwachtte en er was geen stofzuiger.
Daarna is er aan de Jacobsladder gewerkt. De lagerhuizen zijn schoon gemaakt en na het aanbrengen van de band kon de rol weer op zijn plek gelegd worden. De kappen van de lagerhuizen zijn weer vastgezet. En hij draait nu mooi. Er zit wel een onbalans in de band, maar dat is altijd al zo geweest. Met de hand een paar keer rond gedraaid. Nu nog afwerken. Luiken op hun plaats aanbrengen en dergelijke.
Tussendoor wat mensen op bezoek gehad. Enkele echtparen, een man alleen die langs gefietst kwam. Een groepje mensen uit Limburg, 6 in getal, waarvan ik met twee man de hele molen heb bekeken. Als laatste twee meisjes van een jaar of twintig die uit Roosendaal gefietst kwamen en ook de hele molen hebben bekeken. Ze waren aardig op de hoogte over de verkoop van de molen....
Met verschillende mensen heb ik het over de nieuwe plannen gehad, men was positief over de plannen.
Vroeg in de middag kwam Peter langs en vroeg naar de stofzuiger. Ik antwoordde dat deze er niet was. Peter op weg, want de stofzuiger was gisteren geleverd. En jawel, 10 minuten werd hij gebracht. Dus vanmiddag de maalzolder en de steenzolder gestofzuigd, inclusief spinrag van de muren. Soms krijgen we te horen dat de molen mooi schoon is, maar dat zal alleen maar beter worden.
Molen open: 9:40 - 15:50 uur
Weer: zonnig met wat verspreide bewolking, temperatuur circa 22 graden en de wind was west, circa 3 Bft.
Aantal bezoekers: 13 volwassenen.

donderdag 16 augustus 2018

Vandaag waren Joep en ik al vroeg op de molen. Er waren wat zaken te doen. Joep moest oa. een houten spie opmeten die achter de smeerklos hoort te zitten. Deze is niet goed van model volgens de Molenwacht. En iemand wil zo'n spie voor ons maken. Ik zou beginnen met de molen klaar te zetten om te gaan draaien en toen kwam Jesse Bergquist binnen. Hij wilde een dagje meelopen. Ook Pieter was er even en weer even later kwam Ton (Jaspers) ook langs. In de loop van de middag zou Peter (Jansen) ook nog langs komen om een en ander te bespreken.
Nadat Pieter en Ton weer weg gegaan waren is Joep naar boven gegaan en Jesse en ik de diverse dingen die moeten gebeuren om te kunnen draaien.
Joep liet weten klaar te zijn met meten en dat de molen mocht draaien, zeilen voorleggen was niet nodig met een westelijke wind 4-5Bft draait hij wel. Alles klaar.... tijd voor koffie.
Na de koffie zijn we begonnen met het demonteren van de lagers die om de onderste as van de jacobsladder zitten. Eerst een hoop vet en vuil verwijderen, daarna een borgring losslaan. Dat viel niet mee. Deze borgring sla je krom zodat de moer geborgd wordt. Nu weer recht gemaakt en de moer los getikt. Daarna het lager er af proberen te krijgen, helaas lukt dat niet met een hamer. En een poelie-trekker hebben we niet. Wat nu.... Het lager moet er af om schoon te maken. Er zit nu oud ver in.... Een doek in de tank van de Goldwing (motorfiets) en met de benzine is dat vet er uit gewassen. Daarna laten drogen en er nieuw vet in gedaan. De ring en moer weer terug gemonteerd.
Het andere lager kon niet op dezelfde manier worden schoongemaakt omdat het een ander soort is. Daar is het nieuwe vet ingeperst, niet de handigste manier. Dus een flinke lik vet op mijn vinger en net zo lang drukken tot het vet in het lager zat, weer vet op zijn vingertop en drukken. Het oude vet komt er aan de andere kant uit. Hij is zo een uur bezig geweest tot dat er geen oud vet meer uit kwam.
Toen werd er geroepen dat de soep gereed stond. Dus handen schoon proberen te krijgen en daarna eten. Tja, proberen... want we hebben alleen een paar flessen water om koffie mee te zetten enzo.
Na de middag nam de wind af en moesten we zeilen gaan voorleggen. Jesse wilde twee halve er op leggen, maar ik dacht meer aan vier halve. Zo gezegd zo gedaan.
Al spoedig draaide de molen weer zijn rondjes.
Peter arriveerde met een brievenbus onder zijn arm en een palenboor, dus er staat een brievenbus zodat de postbode, die vandaag ook al een brief bracht, de volgende keer hem gewoon netjes kan bezorgen.
Daarna hebben we wat zaken besproken. Peter en Ton zijn natuurlijk de nieuwe eigenaren en mogen een en ander bepalen. Maar het is ons al gebleken dat ze de lopende zaken in de molen grotendeels aan ons over willen laten en dat is natuurlijk fijn. Straks is er een team waarin wij als molenaars de molen beheren, de uitbaters het restaurant en Ton en Peter de boel een richting geven.
Na nog een rondje door de molen te zijn gedwaald en allerlei dingen te hebben besproken met Peter gingen we om half zes naar huis.
Op de foto's hieronder zie je drie maal de as met rol die onderin de jacobsladder hoort en op de laatste foto de kartelring en moer.

Geen automatische alt-tekst beschikbaar.

Afbeelding kan het volgende bevatten: schoenen

Molen open: 10 tot 15:30 uur
Weer: westelijke wind, 4-5 Bft, zonnig

donderdag 2 augustus 2018

De molen heeft gewoon rustig gedraaid

De afgelopen maanden is er niet zo veel bijzonders te melden geweest. Op een ding na....

De molen was al lang te koop en is 29 juni verkocht door de gemeente aan Klap van de Molen BV.
De jeugdvrienden Ton Jaspers en Peter Jansen (Klap van de Molen BV) hebben hierdoor een belangrijke stap gezet om het toekomstige onderhoud en daarmee het bestaan van De Heimolen te kunnen garanderen. In de loop van 2019 zal er aan de noordzijde van molen een horecagelegenheid worden gebouwd die de exploitatie van het onderhoud moet gaan dekken. De Heimolen zal weer gaan malen.
Het tekenen van het contract door Marjolein van der Meer Mohr en Ton Jaspers.
Peter Jansen en  Laura Matthijssen-de Jong controleren het proces.
Verder hebben we de molen regelmatig laten draaien en bezoekers ontvangen en rondgeleid. Kleine werkzaamheden zijn aangepakt en we hebben natuurlijk vakantie gehouden.

Vanaf vandaag zijn we weer op regelmatige basis aanwezig op donderdag. Er zullen de komende tijd wat veranderingen plaats gaan vinden.

Vandaag hebben we de wiggen gecontroleerd. Bij de molens in Sprundel en Zundert had men los zittende roeden geconstateerd. Dus met een paar zware hamers naar boven om hier en daar een tik te verkopen. Het bovenrondsel had wat loszittende wiggen. Hier en daar nog wat wiggen, maar de wiggen in de askop zaten netjes vast evenals de spitijzers. Na een half uurtje controleren hadden we het idee dat alles weer goed zat.
Dus hebben we de molen klaar gezet om te gaan draaien. Na een klein beetje draaien hadden we het end beneden waar de RVS-plaat aan moest. Pieter heeft een RVS plaat gebracht waarmee we de wanwichtigheid kunnen verminderen.
 Na vastzetten en zonder zeilen draaien lijkt het of de wanwichtigheid nu een heel stuk minder is geworden. Wij denken dat het een succes is.

Daarna hebben we de molen opgezeild en hebben we hem laten draaien. Met een beetje goeie wil draaide hij. Gelukkig nam de wind in de loop van de dag wat toe. Want 's morgens was het erg weinig (minder dan 1 Bft) en sterk wisselend tussen W en NO.

Na het eten hadden we het over de Jacobsladden (elevator). Joep had enkele weken geleden aan de poelie gedraaid maar er was geen beweging in te krijgen. Dat kende ik al, Pieter en ik hadden dat ook al eens geprobeerd.

Een jakobsladder is een vorm van een lopende band die bedoeld is om stortgoederen omhoog te transporteren. Op een jakobsladder zitten richels, schotten of bakjes die ervoor zorgen dat de op de band gestorte goederen niet omlaag rollen of schuiven.Jakobsladders worden veel gebruikt in de landbouw om vrachtwagens, voorraadschuren of voorraadbakken in mengvoederbedrijven van bovenaf te beladen.Een jakobsladder is genoemd naar de Bijbelse Jakobsladder.

Ik vermoed dat er iets onderin de put ligt waardoor de bakken worden tegengehouden. Dus eens naar die put gaan kijken. Dat valt niet mee, daar zit een bak in getimmerd waar de molenaar graan in kieperde en dat naar boven liet voeren. Dus eens goed gekeken en het lijkt alsof er zand onderin ligt en allerlei andere rommel. Na het openen van wat houten luiken en dergelijke konden we meer zien.
Twee lagerstoelen waar de as in ligt waar de trommel rond zit. Dus we willen de lagerstoelen los maken, de lagers schoonmaken, van nieuw vet voorzien en de bak onderin schoonmaken.

Tijdens deze werkzaamheden zijn er diverse mensen binnen geweest die we een een en ander hebben uitgelegd. Als laatste kwam Peter Jansen binnen met een kennis die de molen eens wilde zien.

We hebben de put rond de jacobsladder weer dicht gelegd, de molen afgezeild en opgeruimd en zijn naar huis gegaan.

Het weer: 25 - 27 graden en W-NO 1 toenemend naar 3 Bft.