Op tijd op de motor gestapt en naar Rucphen gereden.
Om 10 voor 10 was ik er en nog was ik Toon niet voor. Die had al een sleuf gegraven naast de molen waarin een stuk zeil moet komen te liggen omdat er op die plaats te veel water naar beneden komt waardoor de muur van achtkant achter de elektrakast te nat wordt.
Na dit harde werken had hij wel koffie verdiend. Dus eerst koffie...
Daarna ben ik begonnen met het borgen van de bouten waarmee de 6 kg zware plaat vast zit. Ik had thuis nog een flesje borgmiddel wat ik meegenomen had. Dus alle bouten die afgelopen maandag vastgezet zijn weer losgemaakt en voorzien van borgvloeistof weer vastgezet.
Daarna heb ik een identificatieplaatje op de roede bevestigd. Daarvoor moest schroefdraad getapt worden,maar ook dat lukte prima.
Daarna ben ik de molen gaan klaarzetten en opzeilen.
Dus het rondje gemaakt. Op de maalzolder de stenen uitlichten, op de luizolder de stenen uit hun werk zetten, op de kapzolder het raam open, de wimpel hijsen, het penlager smeren, het halslager smeren, ondertussen controleren of alles er nog goed uitziet en vastzit.
De pal en de kneppel vrijgezet.
Daarna naar beneden en de roekettingen en de bliksemafleider losgemaakt. De bezetketting zit altijd met een slot vast, ook deze losgemaakt.
En ik kwam goed weg, de molen stond precies goed op de wind, die was W4. Dus zonder zeilen begonnen met draaien.
Ondertussen heeft Toon het zeil in de sleuf gelegd en is de grond gaan terug gooien. Graspollen weer op zijn plek en er was niets meer van te zien.
Ondertussen was Pieter ons komen opzoeken en er was ook een man aangekomen die we al eerder op bezoek hadden gehad. Hij wist mooi te vertellen hoe het vroeger was. Hij is nu ergens rond de 80 maar toen hij een jaar of 6-7 was was er bij hen in de straat een woning die niet meer bewoond werd. Deze woning was zo klein dat hij zich niet kon voorstellen dat er een gezin met 11 kinderen had gewoond. Het dak was gemaakt van stro (oid) want riet kon men niet betalen. Dit dak liep aande achterkant tot vlak boven de grond door zodat er maar weinig muur gebouwd hoefde worden. Het stro was wel bewerkelijk, dat moest bijna jaarlijks vervangen worden.
Daarna zijn we gaan eten.
Net na het eten kwam ook Peter Manniën nog langs, hij had vakantie en was een eindje gaan lopen en zag de molen draaien. Tijdens dit gesprek kwamen er een echtpaar langs die de molen wilde bekijken, "mag dat?". Natuurlijk, dus die heb ik rondgeleid rond en door de molen. De man van het stel kwam met leuke technische vragen en was behoorlijk geïnteresseerd. De vrouw was meer benieuwd naar het verleden van de molen. Al met al een leuk stel om rond te leiden.
Na nog allerlei vragen van Peter zijn we op gaan ruimen. De molen stilgezet, de roekettingen vast, naar boven en de pal / kenppel weer vastgezet, de wimpel binnen en het raam weer dicht, de stenen in het werk gezet en bijgehouden. Daarna alle sloten weer aangebracht.
Ik was daar net mee klaar en er stopte een autootje. Of de molen te bezichtigen was? "Natuurlijk", zei Toon "Ronald, doe jij dat even".
Een oma met drie klein kinderen. Die waren best onder de indruk van zo'n grote molen. Over mijn vraag of de wieken langer waren dan een vrachtwagen dachten ze verschillend. Maar uiteindelijk waren ze alle 3 overtuigd dat ze langer waren dan een hele grote vrachtwagen. Naar binnen en uitleggen wat de molenaar op de maalzolder deed en door naar de steenzolder. De molenstenen maakte indruk en ook hoe de molenaar vroeger met zware zakken graan of meel moet sjouwen en in de kaar gooien.
Uiteindelijk heb ik gevraagd of de grootste van de twee jongens een steen van 1000 kilo kon optillen. Ze waren het unaniem eens dat dat niet kon. Dus heb ik de ene knul op de lichtboom laten duwen en zijn broertje en zusje laten kijken of de steen omhoog ging. "Ja..ja..ja hij gaat omhoog."
De twee anderen heb ik de steen laten bewegen met het lichttouw. Zo doet de molenaar dat als hij aan het malen is. De oma heb ik tussen door nog dingen uitgelegd.
Al met al een drukke dag en we gingen pas om 5 uur naar huis.
De wind was West 4 Bft en 20 graden Celsius en half bewolkt.
Aantal opleidingsuren: 7