donderdag 4 mei 2017

Bevrijdingsdag

Ik kwam vandaag aangereden en Toon stond een beetje beteuterd te kijken. Zijn maaimachine was kapot gegaan. De motor was er af gevallen en er waren wat andere onderdelen uitgevallen.
Daar moest hij eerst mee naar de gemeente, want dat ding was gemeentelijk eigendom.
Dus ik kreeg de opdracht om de molen klaar te zetten om te draaien, hij zou zo terug zijn. Dat was ook zo. Ik was net klaar en Toon was terug. Ik besloot dat we met 4 volle zeilen zouden gaan draaien. Dus de molen aan de gang en wij aan de koffie.

Nog wat rondgekeken en het over de wanwichtigheid gehad. Ik had ergens gelezen dat we moesten meten hoe de roeden door de askop waren gestoken. En wat bleek, de ene zat 5 cm uit het midden. De andere enkele centimeters. Dus de buitenroede was aan de ene kant 10 cm langer dan de andere kant. Vandaar dat we er last van hadden. Ik wilde nog boven via een van de stormluiken naar deze roede gaan kijken en er bleek een lat van het luik los te zitten. Van de 5 schroeven waren er 4 los gegaan. Dus beneden in een bakje zitten allemaal schroeven en boutjes. Daar zaten goede schroeven in. Gewapend met een schroevendraaier weer naar boven en het luik gerepareerd.

De molen weer laten draaien en op een ogenblik hoorde we een raar piepend geluid. Het kwam van buiten vandaan. Na even zagen we dat het elke omwenteling piepte. Het bleek om een remklep te gaan. Tijdens de ene helft van de omwenteling ging hij dicht en de andere halve omwenteling zorgde er voor dat hij weer open ging. Dus de molen maar weer stilgezet en gekeken. De stang waarmee de remklep gesloten word bestaat uit twee delen en deze zitten met 4 boutjes aan elkaar. Er was een boutje uit en de drie andere zaten los. Toon op zoek in zijn voorraad en hij had nog een boutje. Dus dat weer vastgezet en maar weer draaien.

Toen we met de remklep bezig waren hoorde we ineens roepen, "Meneer, mag ik binnen komen kijken". Natuurlijk mag dat. Een mevrouw met een fiets. Zij was aardbeien gaan kopen in de buurt en zag ons bezig. Ik heb die mevrouw de gehele molen kunnen laten zien omdat hij op dat moment toch stil stond.

Vandaag een echte klusdag door de kapotte maaier, een losse stang van de remklep en een losse lat van het luik. Lekker bezig.


Het weer: NO 4 - bewolkt en 14 graden
Aantal praktijkuren: 5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten