dinsdag 1 november 2016

En hoe gaan we verder?

Afgelopen vrijdag heb ik de aanmelding weggedaan en nu is het even afwachten. Maar niet in een afwachtende houding.


De dag ervoor zijn Toon en ik van 10 tot 15:30 op de Heimolen bezig geweest. De molen gecontroleerd, de kneppel en de pal goed gezet, het halslager en penlager gesmeerd. De kettingen van de roede losgemaakt en de molen in de wind gekruid. Daarna de zeilen voorgelegd. Ondanks de mist was er toch een beetje wind, dus hij draaide lekker.
Eigenlijk wilde in een plank die naast een deur van de invaart zit weer vastmaken, boormachine, pluggen,schroevendraaier.... ik had alles bij me, behalve een boor van 8 mm.   :-)

Tijdens een ogenblik rust kregen we bezoek van Wim, een vrijwilliger van de molen uit Sprundel. Hij kwam eens rondkijken. We hebben de molen stilgezet en zijn in de kap gaan kijken. Ondanks dat de Hoop uit Sprundel en de Heimolen beide beltmolens zijn zitten er toch wel veel verschillen in.
Een Engels kruiwerk tegenover een rollenkruiwerk, fokwieken tegenover een mooi ouderwets Hollands hekwerk, remkleppen en in Sprundel dus weer niet.....

Weer later kregen we bezoek van twee fietssters die graag de molen wilde bekijken. Dus Toon wees gelijk naar mij, als molengids moest ik de dames maar eens rondleiden. En dus van boven naar onder door de molen. Het was mooi dat de molen stilstond zodoende konden we overal komen. Totdat Toon en Wim op het idee kwamen om de zeilen maar weer te bergen. Op de vraag, "Ronald, kunnen we de molen een klein beetje laten draaien" kon ik antwoorden dat dit veilig kon we stonden niet in de buurt van bewegende delen. Heel mooi was dat de bezoekers konden zien hoe de vang gelicht werd en de diverse assen en wielen een beetje draaide. Dat was indrukwekkend.
Nog even verder naar beneden, langs de steenkuipen en uiteindelijk naar buiten waar Toon op zijn gemak stond te kijken hoe Wim de zeilen oprolde. Na nog wat gedoe over knopen en touwtjes zijn de dames weer op de fiets gestapt en zijn wij alles gaan afsluiten.
Wim op de fiets, Toon met de auto en ik op de motor naar huis.

Een uurtje per avond kijk ik wat in een boek DE WINDMOLEN EN ZIJN ONDERDELEN” VAN WIESSNER een prachtig boek wat ingescand is door Kees Vanger en te downloaden is via een startpagina. Als je niet erg bekend bent met molens kan je hier erg goed wegwijs door gemaakt worden.
Verder ook regelmatig de diaseries van Kees Vanger bekeken.

Zo kom ik de donkere avonden wel door....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten